Fizyka to nie katastrofa - projekt edukacyjny z 2bg
Dodane przez Admin dnia 01.03.2016
12 II 2016 r. w naszej szkole odbyły się pokazy fizyczne pt. „Fizyka to nie katastrofa”, zorganizowane dla klas 4-6 SP. Celem pokazów było udowodnienie, że z fizyką możemy spotkać się na co dzień. GALERIA. Pokazy zostały zrealizowane przez uczniów z klasy 2bg w ramach projektu edukacyjnego.... więcej
Treść rozszerzona

W piątek 12 lutego br. w naszej szkole odbyły się pokazy fizyczne pt. „Fizyka to nie katastrofa”, zorganizowane dla klas 4-6 szkoły podstawowej. Celem pokazów było udowodnienie, że z fizyką możemy spotkać się na co dzień. Pokazy zostały zrealizowane przez uczniów z klasy 2bg w ramach projektu edukacyjnego.


Dotyczyły m.in.:
• optyki,
• hydrostatyki,
• dynamiki.
W doświadczeniach dotyczących optyki zbudowaliśmy kamerę obskurę i uzasadniliśmy jej działanie. W kolejnych doświadczeniach sprawdziliśmy przejście światła przez soczewki skupiające i rozpraszające. Nauczyliśmy się konstruować obrazy przechodzące przez soczewki, jak również budować i korzystać z pryzmatu.
Pierwsze doświadczenie dotyczące hydrostatyki polegało na sprawdzeniu zjawiska fizycznego zwanego napięciem powierzchniowym oraz sposoby jego niszczenia. W następnym doświadczeniu pokazaliśmy jak powstaje menisk wklęsły oraz menisk wypukły i jakie siły na nie działają. Trzecie doświadczenie dotyczyło ciśnienia wywieranego na dno naczynia, mówiliśmy również o jego jednostce. Kolejny eksperyment sprawdzał prawo Archimedesa, które określa siłę wyporu. W ostatnim doświadczeniu pokazaliśmy doświadczenie dotyczące ciśnienia atmosferycznego.
Pierwsze doświadczenie z dynamiki w postaci zawodów pokazało nam, co to jest siła. Tematem następnych doświadczeń była różnica pomiędzy masą a ciężarem ciała, a potem pokazaliśmy, czym jest bezwładność. Po doświadczeniach dotyczących zasad dynamiki Newtona przedstawiliśmy uczniom różnice w pojęciach energii potencjalnej i kinetycznej.


Pokazy miały na celu zapoznanie uczniów ze zjawiskami fizycznymi zachodzącymi w przyrodzie, praktyczne przedstawienie zjawisk znanych tylko teoretycznie, kształcenie umiejętności wyciągania wniosków. Zostały one pozytywnie ocenione zarówno przez nauczycieli, jak i większość uczniów.


Uczniowie prowadzący pokazy: Aleksandra Zelwach, Wiktoria Wożniak i Kacper Cicirko.